Jak w krótkim czasie poprawić widoczność sklepu online dzięki SEO?
Spis treści
Geneza współpracy
Na początku lipca nawiązaliśmy kontakt z klientką, która prowadzi sklep online o nazwie Almania. W jej sklepie internetowym można znaleźć m.in. jedwabne akcesoria do włosów, jedwabną pościel oraz odzież damską. Pani Monika zleciła nam wykonanie opisów kategorii, które poprawią widoczność stron w Google. Niektóre kategorie miały już opisy, jednak nie zawierały one odpowiednich słów kluczowych. Naszym zadaniem było więc poprawienie aktualnych i stworzenie nowych opisów do kategorii, które jeszcze ich nie miały.
Po rzeczowej i merytorycznej rozmowie z naszą klientką wiedzieliśmy, co musimy zrobić i jakie są oczekiwania wobec naszej pracy. Prócz stworzenia opisów kategorii zgodnych z wymogami SEO, postanowiliśmy poprawić także strukturę i nazwy kategorii za zgodą Pani Moniki. Miało to na celu lepszą nawigację po stronie, co również finalnie przekłada się na liczbę odwiedzin poszczególnych kategorii przez klientki.
Po ustaleniu i zaakceptowaniu wszystkich szczegółów zabraliśmy się do pracy.
Nasze wyzwania
Jak wspomniałem wcześniej, naszym głównym wyzwaniem było stworzenie opisów kategorii zgodnych z wymogami SEO, które poprawią widoczność poszczególnych stron i sklepu naszej klientki. Każda kategoria powinna mieć unikalny opis, który zawiera słowa kluczowe dopasowane do produktów, które się w niej znajdują. Niektóre z kategorii miały jakieś opisy, jednak wymagały one poprawy, inne zaś nie miały żadnych opisów. Jako że sklep naszej klientki jest dość rozbudowany, to kategorii i podkategorii, które wymagały stworzenia opisów, wyszło około 45. Jak widać czekało nas naprawdę sporo pracy, a to nie wszystko.
Prócz stworzenia opisów musieliśmy także zmodyfikować nazwy kategorii, tak aby zawierały słowa kluczowe wyszukiwane przez ludzi. Poprawy wymagała również struktura kategorii, aby nawigacja po sklepie internetowym naszej klientki była prostsza i wygodniejsza dla odwiedzających. Chyba zgodzimy się, że jeśli łatwo przemieszcza nam się po kategoriach, to chętniej odwiedzimy ich większą ilość i rośnie szansa, że dokonamy zakupu.
Kolejnym wyzwaniem, którego się podjęliśmy, było przyspieszenie indeksowania stron w Google. O tym, co to jest, ile trwa indeksowanie strony w Google oraz jak to zrobiliśmy, powiem Ci w dalszej części artykułu.
Jakie działania podjęliśmy?
Przedstawiłem już wyzwania, które na nas czekały. Teraz nadszedł czas, aby opowiedzieć jakie działania podjęliśmy, żeby im sprostać.
Poprawienie nazw i struktury kategorii
Jak wspomniałem, musieliśmy poprawić nazwy kategorii i podkategorii oraz stworzyć opisy do nich, tak aby zawierały odpowiednie słowa kluczowe. Takie działanie ma na celu lepsze pozycjonowanie sklepu internetowego i poprawienie widoczności stron w Google. Być może pojawiło się u Ciebie pytanie – okej, ale skąd wiadomo, jakie słowa kluczowe są wyszukiwane? Spieszę z odpowiedzią. Istnieje wiele narzędzi, które pomagają sprawdzić frazy wyszukiwane w sieci. My w głównej mierze korzystamy z Planera słów kluczowych Google oraz Senuto. Wspomniane narzędzia pozwalają zweryfikować, jakich słów związanych z Twoją działalnością poszukują ludzie. Otrzymujesz m.in. informacje ile średnio w miesiącu wyszukiwań, ma dane słowo oraz sugestie podobnych fraz.
Wiedząc już jakich słów kluczowych warto używać, można przystąpić do pracy. Czasem niewielka różnica w użytej frazie może sprawić, że dany produkt będzie łatwiejszy do znalezienia przez potencjalne klientki. Podam Ci konkretny przykład. Jedną z kategorii w sklepie online naszej klientki była kategoria „Twisthair”, czyli twistery do włosów. Jak się okazało to właśnie fraza „twistery do włosów” była znacznie częściej wyszukiwana w sieci niż „twisthair”. Różnica była znacząca, ponieważ „twistery do włosów” były wyszukiwane średnio 720 razy w miesiącu przy 140 razach drugiej z fraz, co daje ponad pięciokrotnie większe wyniki!
Warte podkreślenia jest to, że nie sama ilość wyszukiwań jest ważna. Sklep naszej klientki oferuje produkty przeznaczone dla kobiet, dlatego też warto to uwzględnić. Równie ważne, jak to, czy słowo kluczowe jest często wyszukiwane, jest to, czy dana fraza precyzyjnie pasuje do Twoich produktów. Dobrym przykładem jest zmiana, której dokonaliśmy u naszej klientki. Kategorię o nazwie „Czapki z daszkiem” zmieniliśmy na „Czapki z daszkiem damskie”. Mimo wyraźnej przewagi w ilości wyszukiwań na korzyść „Czapek z daszkiem” (74 tys. do 22 tys.), to właśnie „Czapki z daszkiem damskie” dokładniej precyzowały produkty naszej klientki. Takie działanie zwiększa szansę na docieranie do właściwej grupy docelowej, która poszukuje takich produktów, jakie oferujesz. Zmian, takich jak te, które opisałem, było oczywiście więcej.
Stworzenie opisów kategorii pod SEO
Kolejnym działaniem było stworzenie opisów kategorii, które zawierały odpowiednie słowa kluczowe. W tym przypadku oczywiście również posiłkowaliśmy się danymi z Senuto i Planera słów od Google. Przygotowaliśmy opisy dla każdej kategorii i podkategorii zgodnie z wymogami SEO, ale również dostosowane do użytkownika. W tym miejscu warto powiedzieć, dlaczego w ogóle opisy kategorii są istotne i jakie powinny być.
Otóż opisy kategorii nie tylko poprawiają widoczność strony w Google, ale także pomagają klientom zrozumieć, co znajduje się w danej kategorii oraz są świetnym miejscem do linkowania wewnętrznego. Linkowanie pomaga jeszcze lepiej wypozycjonować docelowe podstrony na konkretne frazy kluczowe. Jakie powinny być dobre opisy kategorii oprócz tego, że muszą zawierać właściwe słowa kluczowe? Powinny być unikatowe, nawet jeśli kategorie są do siebie podobne, warto unikać wstawiania takich samych opisów. Pomocne jest używanie parafrazy, dzięki której można tworzyć zróżnicowane opisy dla poszczególnych kategorii.
Ponadto opisy powinny być zwięzłe, ale informacyjne oraz co bardzo ważne – skoncentrowane na odbiorcy. Opisy powinny być stosunkowo krótkie, ale jednocześnie muszą dostarczyć klientowi niezbędnych informacji o tym, co znajdzie w danej kategorii. My staraliśmy się, aby każdy opis miał około 2000 znaków ze spacjami. Dobrze skonstruowany opis rozwiewa wątpliwości odbiorcy i zbija jego obiekcje, jest dostosowany zarówno do klienta, jak i zawiera niezbędne słowa kluczowe, które poprawiają pozycjonowanie stron internetowych.
Chcesz zwiększyć widoczność swojej strony internetowej?
Wykonanie analizy i ręcznego indeksowania stron
Przeprowadziliśmy analizę stron ze sklepu naszej klientki. Na podstawie raportu z Google Search Console zakładka strony > Strona zeskanowana, ale jeszcze nie zaindeksowana oraz raportu Strona wykryta – obecnie niezaindeksowana dowiedzieliśmy się, że aż 1700 stron było niezaindeksowanych! Oczywiście znajdują się tutaj też linki, których nie możemy zaindeksować, bo mogą być domyślnie wykluczone np. w pliku robots.txt. Mowa o np. stronach na zapleczu lub takich akcjach, jak dodania produktów do koszyka, realizacja zamówienia itd., które nie powinny być indeksowane. W związku z tak dużą ilością niezaindeksowanych stron postanowiliśmy wykonać ręczną indeksację za pomocą Indexing API.
Domyślam się, że w tym miejscu pojawiają się co najmniej 2 pytania – co to jest indeksacja oraz czym jest Indexing API?
Zacznijmy od tego pierwszego pytania, a więc co to jest indeksacja stron internetowych? Indeksowanie stron internetowych to proces, w którym wyszukiwarki, takie jak Google, zbierają i przechowują informacje o treściach dostępnych na stronach internetowych. Dzięki temu, kiedy ktoś wpisuje zapytanie w wyszukiwarce, może zobaczyć wyniki, które najlepiej pasują do tego, czego szuka. Jak długo trwa indeksowanie strony w Google? Jeśli indeksacja nie zostanie wykonana ręcznie (czyli np. nie zgłosimy strony do wyszukiwarki), może to zająć od kilku dni do kilku tygodni. Czas ten zależy od wielu czynników, takich jak popularność strony czy struktura linków. Można jednak przyspieszyć ten proces, wykorzystując właśnie Indexing API.
Jest to interfejs, który znajdziemy w bibliotece interfejsów API w Google Cloud. Po poprawnej integracji z naszą stroną w Google Search Console umożliwia nam na przesyłanie 200 adresów URL dziennie (można wystąpić o zwiększenie tego limitu) do niemalże natychmiastowej indeksacji. Poprzez połączenie Indexing API, strony Google Search Consoli i narzędzia, które będzie skonfigurowane również z GSC, jesteśmy w stanie zaindeksować nawet te linki, z którymi mieliśmy od zawsze problem i staraliśmy się to osiągnąć poprzez „poproś o zindeksowanie” w GSC, które niestety nie jest tak efektywne, jak Indexing API.
Dlaczego warto przyspieszyć indeksowanie? Ręczne przyspieszenie indeksowania stron internetowych pomaga w szybszym pojawieniu się strony w wynikach wyszukiwania, co jest szczególnie ważne przy publikowaniu nowych treści lub zmianach na stronie. Umożliwia lepszą kontrolę nad tym, jakie treści są widoczne w wyszukiwarce i kiedy się tam pojawią. To także sposób na szybsze testowanie i monitorowanie skuteczności działań SEO oraz zapewnienie, że użytkownicy zobaczą najaktualniejsze informacje, gdy na stronie często pojawiają się zmiany. Dzięki temu można skuteczniej dotrzeć do odbiorców i lepiej zarządzać widocznością strony.
Efekty naszej pracy
Omówiłem już wyzwania, które na nas czekały w związku ze współpracą z naszą klientką, działania, które podjęliśmy, a teraz przedstawię efekty, które udało nam się osiągnąć.
Stworzyliśmy dla naszej klientki 45 unikalnych opisów kategorii dostosowanych do SEO, ale jednocześnie także do użytkowników. Opisy zawierają właściwe słowa kluczowe, które pozytywnie wpływają na pozycjonowanie sklepu internetowego oraz udzielają odbiorcom niezbędnych informacji na temat tego, co znajduje się w poszczególnych kategoriach. Ponadto poprawiliśmy strukturę kategorii, co korzystnie oddziałuje na nawigację i ułatwia poruszanie się po stronie. Zmieniliśmy również nazwy poszczególnych kategorii, aby trafniej odpowiadały na wyszukiwania użytkowników.
Przeprowadziliśmy także ręczną indeksację niemal 1700 stron przy wykorzystaniu Indexing API, co znacząco przyspieszyło cały proces.
To wszystko dało efekt w postaci znacznego wzrostu wyświetleń stron kategorii sklepu Almania. Poniżej zaprezentuję kilka wybranych przykładów, aby jeszcze lepiej zobrazować rezultaty naszych działań.
Pierwszym przykładem jest wzrost wyświetleń stron o ponad 2000 w porównaniu miesiąc do miesiąca.
Liczba wyświetleń w dniu 6 lipca 2024:
Liczba wyświetleń w dniu 6 sierpnia 2024:
Sama liczba wyświetleń mówi nam o tym, że mogły zostać zaindeksowane nowe słowa, na które pojawiają się nasze strony lub poprawiły się pozycje obecnych. Natomiast jeśli spojrzymy na średnią wyświetleń przed naszymi działaniami, wynosiła ona dziennie około 6,5-8 tys. Po wprowadzeniu naszej optymalizacji średnia wzrosła do około 8-9.5 tys. wyświetleń dziennie.
Spójrzmy także na przykłady 3 konkretnych kategorii i wzrost wyświetleń, jaki udało się zanotować po zmianie nazwy i ręcznym indeksowaniu.
Pierwsza kategoria to „Jedwabne akcesoria”, która zaliczyła wzrost ze średniej 50-100 wyświetleń do 300-500.
Drugą kategorią, którą warto pokazać, jest kategoria „Opaski do włosów”. Wzrost w przypadku tej kategorii to z 300-500 wyświetleń do 700-1100.
3 i ostatnią kategorią, której wzrost zaprezentuję, jest kategoria „Chokery na szyję”, która z zerowej liczby wyświetleń skoczyła do nawet 170.
Podsumowanie
Jak widać na powyższych przykładach, udało nam się sprostać powierzonym zadaniom i osiągnąć pozytywne efekty dzięki naszym działaniom. Stworzone opisy kategorii, optymalizacja nazw i struktury kategorii, a także zaindeksowanie stron korzystnie wpłynęło na widoczność stron w Google i liczbę wyświetleń.
Pozycjonowanie sklepu internetowego to bardzo ważna, a nawet kluczowa kwestia w osiągnięciu sukcesu. Im wyższą pozycję zajmują Twoje strony na konkretne frazy kluczowe, tym większa szansa, że klienci je odwiedzą i dokonają u Ciebie zakupu. Optymalizowanie treści pod SEO pomaga zwiększyć liczbę wyświetleń Twoich stron i realnie wpływa na wyniki sprzedażowe. Istotne jest, aby przeanalizować słowa kluczowe odpowiednie dla działalności i oferowanych produktów oraz zawarcie ich w treściach na stronach.
Nam udało się zwiększyć wyświetlenia strony naszej klientki o ponad 2000 w porównaniu miesiąc do miesiąca. Nie można jednak zadowalać się tym wynikiem i spocząć na laurach. Jakie dalsze zalecenia możemy przekazać naszej klientce? Na pewno warto zastosować zewnętrzne linkowanie, które jeszcze bardziej wzmocni pozycję stron na konkretne słowa kluczowe. Ponadto warto przeprowadzić weryfikację kanibalizacji treści oraz błędów 4xx i 5xx. Skuteczne pozycjonowanie wymaga nieustannej kontroli i wprowadzania innowacji oraz usprawnień.