Jak skutecznie pozyskiwać klientów mając niski budżet?
Spis treści
Zgłosiła się do nas klientka, która chciała wypromować swoją działalność i pozyskać klientów. Od samego początku po wspólnej rozmowie byliśmy świadomi wyzwań, które nas czekają. Musieliśmy dotrzeć do grona odbiorców w określonej lokalizacji bez rozpoznawalności marki, przy ograniczonym budżecie i słabo prowadzonych social mediach. Widzieliśmy jednak, że mamy do czynienia z osobą pełną pasji i kochającą to, co robi.
Podczas rozmowy z klientką uzyskaliśmy niezbędne informacje dotyczące celu, jaki chce osiągnąć oraz tego, czego od nas oczekuje. Dowiedzieliśmy się, że naszym głównym zadaniem jest pozyskanie nowych klientów na treningi stacjonarne i zabraliśmy się do pracy.
Informacje o kliencie
Nasza klientka Ana Black, to trenerka personalna mieszkająca na co dzień w Norwegii. Prowadzi treningi stacjonarne dla Polaków w miejscowości Alesund na jednej z siłowni. W swojej ofercie posiada również współpracę online z zakresu planowania treningowego i dietetycznego.
Ana zgłosiła się do nas po pomoc w pozyskiwaniu klientów na treningi stacjonarne, które prowadzi. Od samego początku była świadoma tego, że jej działalność potrzebuje rozgłosu, jednak nie dysponowała zbyt dużym budżetem. Po szczegółowej rozmowie z Aną byliśmy świadomi wyzwań, z którymi musimy się zmierzyć:
- brak rozpoznawalności marki klientki,
- mała grupa, do której moglibyśmy kierować ofertę, ponieważ kampania była skierowana do Polaków, zamieszkujących rejon, w którym klientka prowadzi treningi,
- niski budżet reklamowy, do zagospodarowania około 400 zł miesięcznie,
- słabo rozwinięte media społecznościowe Any. Brak FP, na Instagramie obserwujący to główniej jej znajomi z Polski, którzy nie będą zainteresowani współpracą.
Nasze działania marketingowe podjęte w celu pozyskania klientów
Pracę rozpoczynamy od głębokiego researchu i wywiadu z klientem, niezależnie od tego, czy budżet reklamowy jest duży, czy mały. Ma to na celu dobranie takich działań, które będą skuteczne, ale nie będą zbędnie przepalać środków klienta. Na podstawie uzyskanych informacji tj. rodzaju grupy docelowej, aktualnych klientów, czy chociażby lokalizacji, w której klientka świadczy swoje usługi, podejmujemy kolejne kroki.
W dalszej kolejności tworzymy atrakcyjną kreację marketingową z różnymi wariantami i zachęcającymi tekstami oraz nagłówkami, które mają nakłonić potencjalnych klientów do kontaktu z Aną. Po uzyskaniu akceptacji od klientki w kwestii przygotowanej kreacji marketingowej rozpoczęliśmy wyświetlanie reklamy.
Z uwagi na niski budżet reklamowy i stosunkowo małą grupę docelową (nieco ponad 2000 osób), ze wstępnymi analizami kampanii musieliśmy poczekać około tygodnia. Ten okres był potrzebny, aby uzyskać pierwsze dane, na podstawie których można było wyciągnąć pewne wnioski. Zauważyliśmy, że algorytm Mety zaczął faworyzować 3 z 8 reklam i tam przeznaczać większą część budżetu, nie dając zbyt dobrego zwrotu. Z tego względu postanowiliśmy wstrzymać 2 faworyzowane reklamy (1 z nich dawała dobre wyniki), czym uwolniliśmy środki na inne reklamy, co przyczyniło się do kilku kontaktów z tych reklam.
Po drugim tygodniu można było wywnioskować, że reklamy w weekendy nie konwertują, więc mogliśmy je wyłączyć i zwiększyć budżet na reklamy w tygodniu, które miały już konwersję. Można powiedzieć, że są to kosmetyczne zmiany, lecz przy małym budżecie musimy wprowadzać każdą modyfikację, która choć w małym stopniu przepala nasze środki. To jest klucz do zarządzania reklamami przy małym budżecie – optymalizacja i sprawdzenie wstępnych założeń.
Samą kampanię reklamową ustawiliśmy na 4 grupy reklam (grupa reklam odpowiada głównie za targetowanie), można powiedzieć, że dużo jak na tak małą grupę (Polacy mieszkający w Alesund w Norwegii). Można by uznać, że wystarczy jedna grupa z kierowaniem na to targetowanie i tyle. My jednak postanowiliśmy rozdzielić kampanię na 4 grupy, aby mieć większą kontrolę nad działaniami.
Rozbiliśmy kampanię na następujące grupy:
- Osoby, które korzystały z aplikacji w języku polskim mieszkające w Alesund (promień +28 km), reklamy tylko na FB;
- Osoby, które korzystały z aplikacji w języku polskim mieszkające w Alesund (promień +28 km), reklamy tylko na IG;
- Osoby, które korzystają z aplikacji we wszystkich językach, natomiast interesują się językiem polskim oraz bywają w Polsce, mieszkające w Alesund (promień +28 km), reklamy tylko na FB;
- Osoby, które korzystają z aplikacji we wszystkich językach, natomiast interesują się językiem polskim oraz bywają w Polsce, mieszkające w Alesund (promień +28 km), reklamy tylko na IG.
Do każdej grupy użyliśmy również wielu wykluczeń czy to w niestandardowych grupach odbiorców czy przy targetowaniu, aby żadne przypadkowe osoby nie trafiały do naszej grupy. Jest to szczególnie ważne w erze targetowania adventage+, które rozszerza naszą grupę, jeśli zauważy potencjał konwersji.
Dzięki takiemu rozbiciu kampanii na wiele grup reklam mogliśmy sprawdzać o wiele dokładniej, w której z grup dochodzi do konwersji z największym potencjałem oraz wstrzymywać lub optymalizować zestawy reklam, które słabiej konwertowały.
Zaopiekujemy się marketingiem Twojej firmy
Efekty naszej pracy przy pozyskiwaniu klientów
Po wprowadzonych przez nas działaniach klientka otrzymała 12 wiadomości na Facebooku i Instagramie, z czego aż 5 osób zostało jej klientami! Być może liczba leadów nie jest oszałamiająca, jednak trzeba pamiętać, że grupa docelowa to tylko 2-3 tys. osób. Warte podkreślenia jest to, że przy wykorzystanym budżecie w kwocie 288 zł udało nam się dotrzeć wygenerować wysokiej jakości leady. Klienci z pozyskanych leadów to prawie 50%.
Nasza klientka zdecydowała się na Pakiet Lokalsi starter, w ramach którego otrzymała ustawienie kampanii reklamowej w jednym kanale, grafiki oraz teksty reklamowe. To wszystko w cenie 599 zł netto, nie licząc oczywiście budżetu reklamowego, który stanowił wcześniej wspomnianą kwotę 400 zł, a my finalnie wydaliśmy 288 zł.
Przypadek naszej klientki pokazuje, że można dotrzeć do odbiorców i pozyskać klientów nawet dysponując małym budżetem. Kluczem jest stworzenie odpowiedniej strategii marketingowej i prowadzenie rozsądnych działań, opartych na analizie i wyciąganiu wniosków.
Nasza realizacja w liczbach:
- Okres trwania kampanii: 27.05 – 21.06
- Wydana kwota: 288,55 zł
- Kontakty: 12
- Klienci: 5
- 1 kampania reklamowa, 4 grupy reklam, 8 reklam prowadzonych na Instagramie oraz Facebooku z konwersją w formie kontaktu przez komunikator.